بررسی احتکار ظرفیت در بازار روز پیش اهمیت زیادی دارد. احتکار ظرفیت در بازار برق به پدیدهای اشاره دارد که در آن برخی تولیدکنندگان یا توزیعکنندگان، به دلایلی از جمله دستیابی به قیمتهای بالاتر یا افزایش سهم بازار خود، ظرفیت تولید یا توزیع خود را به طور عمدی نگه داشته و عرضه نمیکنند. این موضوع در بازارهای برق، به ویژه در بازار روز پیش، تأثیرات منفی فراوانی داشته و منجر به افزایش نوسانات قیمت، کاهش دسترسی مصرفکنندگان و افت اعتماد عمومی به بازار میشود.
ایجاد اصول بررسی احتکار ظرفیت بازار پیش روز
به عنوان یک اصل اساسی و مهم در بازار برق، بازیگران بازار برق موظف به ارائهی دادههای واقعی هستند. نیروگاهها و مالکان آن با توجه به قوانین تجاری کشور و بازار برق باید رفتاری اخلاقی داشته باشند و دادههای واقعی به مدیر بازار اعلام کنند و از انجام کارهایی که ضد رقابت در بازار برق است و منجر به سو استفاده از بازار برق میشود پرهیز کنند. در موارد زیادی مشخص شد که کاهش ارائه برق در بازار مربوط به کاهش تولید یا توان و عدم آمادگی نیروگاهها نبوده است و احتمال احتکار ظرفیت برق و سو استفاده از قوانین و مقررات بازار برق به منظور سود و درآمد بیشتر وجود دارد. این یک کار ضد رقابتی محسوب میشود و همچنین مصداق ارائهی دادههای متعارض به معاونت راهبری و بازار برق است. اقدامات این چنینی در بازار برق باعث بروز اختلال و ناهماهنگی در انجام امور توسط معاونت راهبری و بازار خرده فروشی برق میشود.
به گزارش ایرما (سایت بازار برق ایران)، بررسی احتکار ظرفیت در بازار روز پیش قالب یک فایل منتشر شده است:
بررسی احتکار ظرفیت در بازار روز پیش که این احتمال وجود دارد واحدهای نیروگاهی جهت عدم UL شدن در بازار روز پیش میزان ابراز خود را در این بازار صفر یا تا حد قابل توجهی پایین آورده و با توجه به اطمینان از برنده شدن در بازار میان روزی تمام و یا بخش اعظمی از ظرفیت خود را در بازار میان روزی عرضه کنند. در چنین حالتی موارد ذیل مد نظر قرار می گیرد:
-
در بازار میان روزی واحدهای نیروگاهی مشمول UL نمی شوند.
-
در پرداخت بهای آمادگی به میزان افزایش یافته ابراز در بازار میانروزی نسبت بازار روزپیش، ضریب 50 درصدی تخصیص مییابد. در ساعاتی که ضریب پرداخت آمادگی (CPF) مقادیر کمی داشته باشد، آنگاه پرداخت بهای انرژی با نرخ پیشنهادیِ بازار میانروزی بیشتر از پرداخت آمادگی با اعمال ضریب 50 درصدی می گردد و پوشش دهنده کاهش درآمد نیروگاه از بابت آمادگی خواهد بود.
-
عدم عرضه کمتر توان در بازار روز پیش خود سبب افزایش هزینه بازار به دلایل ذیل خواهد شد
-
قیمت در بازار روز پیش به دلیل کمتر شدن عرضه بالا خواهد رفت.
-
هزینه بازار به دلیل UL نشدن و دریافت با قیمت پیشنهادی در بازار میان روزی افزایش خواهد یافت.
-
کاهش میزان ابراز در بازار روزپیش سبب انحراف هر چه بیشتر برنامه ریزی تولید و برنامه روزپیش خواهد شد.
-
صفر اعلام کردن ابراز آمادگی در بازار روزپیش، باعث نشدنی شدن برنامه آرایش تولید روزپیش (به دلیل عدم تطابق با وضعیت واحد در ساعت صفر) خواهد شد.