همانطور که در متن مقدمه فایل اصلاحیه دستورالعمل توسعه مبادلات برق بورس انرژی آمده است، این دستورالعمل‌ها به منظور ایجاد چهارچوب شفاف و منظم در معاملات برق صادر می‌شوند. دستورالعمل‌های بورس انرژی با ایجاد یک سیستم شفاف برای مبادلات برق، به خریداران و فروشندگان اجازه می‌دهد که اطلاعات دقیقی از قیمت‌ها و شرایط بازار داشته باشند. در حال حاضر این دستورالعمل‌ها با توجه به لزوم تغییر فضای معاملات در صنعت برق، بازنگری و اصلاح شده‌اند و در اختیار اجرا کنندگان قرار گرفته است. اصلاحیه توسط معاونت برنامه ریزی و اقتصادی تابستان 1403 تدوین شده‌است.

بندهای مهم اصلاحیه دستورالعمل توسعه مبادلات برق بورس انرژی تابستان 1403

 

  • امکان حضور مشترکین با قدرت قراردادی بیشتراز ۳۰ کیلووات در بازار برق بورس انرژی ( درصورت عدم حضور مشمول جریمه نمی شوند).
  • نحوه محاسبه خرید برق در قبض توسط مالکین شبکه بر حسب سرجمع خرید ماهانه از بورس با سرجمع مصرف ماهانه است.
  • تمامی قراردادهای دوجانبه خارج از بورس اعم از قرارداد دوجانبه نیروگاه با مشترک، نیروگاه با خرده فروش و خرده فروش با مشترک که ظرفیت قرارداد بالای ۲۰ مگاوات باشد، باید از طریق بورس انرژی مورد معامله قرار بگیرد.
  • صورتحساب مشترکین برق با قدرت بالای یک مگاوات درصورت عدم خرید برق از بورس انرژی، با احتساب جریمه ۱.۳ (سی درصد) حداکثر قیمت برق در بازار مدیریت شبکه در همان دوره صادر خواهد شد.
  • درصورت عدم مصرف برق خریداری شده از بورس توسط مشترک یا شرکت توزیع، توانیر موظف است به ازای میزان برق مصرف نشده، ۷۵ درصد متوسط قیمت برق در تابلوی اول بورس انرژی در آن ماه را برای خریداران در صورتحساب آنها اعمال نماید.

دانلود فایل کامل اصلاحیه دستورالعمل توسعه مبادلات خرید برق از بورس انرژی

دستورالعمل توسعه مبادلات برق در بورس انرژی ایران به دلایل مختلفی که عمدتاً به تغییرات و تحولات در بخش‌های اقتصادی، فنی، و اجرایی مرتبط است نیاز به اصلاحیه داشت. برای خرید برق از بورس انرژی لازم است که هم مشتریان و هم فروشندگان از بند‌های این اصلاحیه اطلاع کامل داشته باشند.

 دانلود اصلاحیه دستورالعمل توسعه مبادلات برق بورس انرژی

 

اگر نیاز دارید اطلاعات بیشتری درباره این دستورالعمل کسب کنید یا برای خرید برق نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، فرم زیر را تکمیل نموده تا کارشناسان خبره انرژی توان جهت مشاوره رایگان با شما تماس حاصل نمایند.

                       

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button