آشنایی اولیه با بازار برق

مقدمه

در یکی دو دهه اخیر صنعت برق در اکثر کشورهای دنیا دستخوش تغییرات اساسی و بنیادین گردیده است که از آن تحت عناوین مختلفی همچون مقررات زدایی، تجدید ساختار، تجدید قوانین و … یاد میشود. بازار برق ایران با ابلاغ آیین نامه “تعیین روش، نرخ و شرایط خرید و فروش برق در شبکه برق کشور” توسط وزیر محترم نیرو در تاریخ 1382/0۸/0۱ راه اندازی گردید. این بازار در نظر دارد با ایجاد ساختاری رقابتی، علاوه بر تامین برق در طرح های متنوع به منظور بهبود تجربه مشتریان صنعتی در تامین برق، امکان مدیریت هزینه برای صنایع، بهینه سازی سود آوری و در نهایت بهینه سازی مصرف انرژی در کل کشور ارائه نماید.

 

دلایل راه اندازی بازار برق در ایران

از مهمترین دلایل و انگیزه های تجدید ساختار و راه اندازی بازار این حوزه در ایران می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1.ایجاد فضای رقابتی در بخشهای تولید و توزیع برق

2.تامین منابع مورد نیاز از طریق حضور بخش غیر دولتی در سرمایه گذاری

3.افزایش بهره وری اقتصادی

4.شفافیت هزینه ها در بخشهای تولید، انتقال و توزیع

از آنجایی که سیستماتیک نمودن مدیریت انرژی در تمامی کشورهای توسعه یافته در دستور کار قرار دارد و در برخی کشورهای پیشرو نیز به طور کامل راه اندازی شده است، علاوه بر بحث اقتصادی، این بازار می تواند به مدیریت مصرف انرژی و بهینه سازی آن کمک شایانی نماید.

 

ساختار بازار برق ایران

 ساختار بازار برق ایران مدل آژانس خرید می باشد، که لازم است کلیه خریداران و فروشندگان در بازار برق حضور داشته باشند. از بارزترین مشخصه های بازار برق ایران می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1.مدل این بازار در ایران بازار روز قبل می باشد.

2.مدل حراج در این بازار ایران حراج یکطرفه می باشد.

3.پرداخت به فروشندگان برمبنای روش پرداخت بر مبنای پیشنهاد می باشد.

4.بازار برق ایران بازار عمده فروشی می باشد.

5.نرخ خرید از این بازار به شکل یکنواخت و بر اساس قیمت تسویه بازار می باشد.

6.پرداخت بابت خدمات انتقال بر مبنای آمادگی و انرژی عبوری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button