افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ سوخت نیروگاهی در سال ۱۴۰۲

مطابق با آخرین تصویب نامه هیئت وزیران در تاریخ ۱۶/۰۷/۱۴۰۱ نرخ سوخت نیروگاه‌ها شامل نیروگاه‌های مقیاس کوچک و بزرگ که تمامی برق خود را به شبکه سراسری برق تحویل می‌دهند، برابر با ۲۵۰ ریال در سال ۱۴۰۱ مصوب گردید.در سال ۱۴۰۲ نیروگاه های مذکور مکلفند به ازای هر لیتر فرآورده نفتی و هر متر مکعب گاز طبیعی تحویلی مبلغ ۷۵۰ (هفتصد و پنجاه) ریال با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده به صورت نقدی و تعهدی در قبال صورتحساب صادره توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت ملی گاز ایران به حساب شرکت توانیر و یا شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی عصب مورد واریز نمایند. کل مبالغ واریزی بابت سوخت مصرفی از ابتدای سال در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد تا پس از پرداخت مالیات و عوارض مربوط، برای بازپرداخت تعهدات وزارت نیرو بابت احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی(خصوصی و دولتی) پرداخت و هزینه شود. افزایش نرخ سوخت نسبت به سال ۱۴۰۱ در تعرفههای برق مشترکین در چهارچوب قوانین به گونهای اعمال میشود که متوسط نرخ دریافتی از مشترکین معادل افزایش نرخ مذکور باشد.

وزارت نیرو مکلف است مالیات و عوارض موضوع این بند را تا پایان هر ماه به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند.

 شرکت توانیر و شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی مکلفند پس از دریافت اطلاعات مربوط به مصرف سوخت در نیروگاه‌ها گزارش میزان وصول مبالغ این بند را به شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و شرکت ملی گاز ایران اعلام نمایند.

افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ سوخت نیروگاهی تنها در یک سال قاعدتا چالشهای اقتصادی زیادی را برای صنایع به همراه خواهد داشت که در طی ماههای آینده در قبوض مشترکین پر مصرف صنعتی قابل ملاحظه خواهد بود.

 

دانلود تصویب نامه مرداد ۱۴۰۲ هیات وزیران

با کلیک روی لینک بالا می توانید این تصویب نامه را دانلود نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button