کمبود تولید یا عرضه برق در فصول پر مصرف از چالش‌های بزرگ کشور در سال‌های اخیر بوده است که به دلایل مختلفی از جمله کمبود تولید برق، افزایش مصرف، فرسودگی زیرساخت‌های برق‌رسانی و وابستگی به منابع فسیلی رخ می‌دهد. این قطعی‌ها خسارات زیادی به اقتصاد و صنایع ملی وارد می‌کند و دولت برای رفع این مشکل سیاست‌هایی را اعمال کرد که یکی از آن‌ها راه‌اندازی تابلوی برق سبز است. در ادامه بیشتر با صنایع مشمول خرید برق سبز و نحوه محاسبه قیمت برق سبز آشنا می‌شویم.

برق سبز چیست؟

انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی مشتق شده از منابع طبیعی است که با سرعت بیشتری نسبت به مصرف آن‌ها دوباره پر و جایگزین می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، نور خورشید و باد منابعی هستند که دائماً در حال تکمیل‌شدن هستند. منابع انرژی تجدیدپذیر فراوانی در اطراف ما هستند. برقی که از این منابع تجدیدپذیر تولید می‌شود برق یا انرژی سبز نام دارد.
انرژی سبز به سه روش برای صنایع قابل‌تهیه است. قرارداد دوجانبه برق با شرکت‌های خرده فروشی برق، خرید برق سبز از تابلو سبز بورس انرژی و یا احداث نیروگاه تجدیدپذیر توسط خود صنایع .

برق سبز چیست؟

تابلو برق سبز

به گزارش برق نیوز، برای رفع مشکلات برق، صنایع مشمول و بخش اداری در سال ۱۴۰۲ یک درصد از برق موردنیاز خود را از طریق انرژی تجدیدپذیر تأمین کنند. برای تأمین این برق صنایع می‌توانند اقدام به احداث نیروگاه تجدیدپذیر کنند و برق موردنیاز خود را از این طریق دریافت کنند.
درصورتی‌که صنایع و ادارات امکان تولید برق و انرژی سبز با احداث نیروگاه تجدیدپذیر را ندارند می‌توانند از طریق تابلوی خرید برق سبز که از ابتدای خرداد 1402 در بورس انرژی راه‌اندازی شده برق تجدیدپذیر برای نیازهای خود خریداری کنند یا اینکه از قرارداد دوجانبه با نیروگاه‌های تجدیدپذیر غیردولتی، برق مورد نیاز خود را خریداری کنند.
مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه تابلوی برق و انرژی سبز به‌منظور توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایجاد شد گفت:

“به‌منظور ایجاد تقاضای لازم، ادارات و صنایع ملزم به تأمین بخشی از برق موردنیاز خود از طریق تابلوی سبز و نیروگاه‌های تجدیدپذیر شدند که این تقاضا سال‌به‌سال افزایش پیدا خواهد کرد.”

این مقام مسئول افزود: “به‌عنوان‌مثال صنایع، مطابق قانون، امسال باید ۱ درصد از تقاضای برق خود را از این طریق تأمین می‌کردند، سال آینده این میزان به ۲ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. این الزام طی پنج سال تا ۵ درصد افزایش پیدا می‌کند و صنایع باید برق خود را از این طریق تأمین کنند.”
مصطفی رجبی مشهدی دراین‌خصوص گفت: ” معاملات برق در بورس انرژی شرایط بهتری پیدا کرده و حدود ۱۲۰ میلیون کیلووات‌ساعت از ابتدای راه‌اندازی تابلوی سبز خریدوفروش شده است.”

برق سبز و صنایع مشمول آن

طبق ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، صنایع با قدرت مصرف بیشتر از یک مگاوات موظف‌اند معادل یک درصد از برق موردنیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند و این میزان در پایان سال پنجم حداقل به پنج درصد برسد. این ماده شامل تأسیسات و صنایع گردشگری نمی‌شود.
اگر صنایع و ادارات مشمول یک درصد برق خود را از تابلو برق سبز در بورس انرژی یا خرید برق با قرارداد دوجانبه برق یا اقدام به احداث نیروگاه تولید برق تجدیدپذیر کنند بقیه‌ی برق مصرفی آن‌ها بر اساس ساعات مصرف میان‌باری اوج‌بار و کم‌باری و بر اساس بهای انرژی محاسبه می‌شود.
اگر مشترکین بالای یک مگاوات، یک درصد از انرژی برق مصرفی خود را از منابع پیشنهادی دولت مثل خرید برق از بورس انرژی از تابلو برق سبز یا بستن قرارداد دوجانبه برق با شرکت‌های خصوصی تهیه نکند و یا خود اقدام به تولید انرژی تجدیدپذیر نکند، هزینه‌ی این بخش از برق آن‌ها باقیمت متوسط خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ساعات میان‌باری اوج‌بار و کم‌باری محاسبه می‌شود.

برخی از این صنایع مشمول عبارت‌اند از:

صنایع تولیدی بزرگ: از جمله اولین صنایعی هستند که به انرژی سبز روی آورده‌اند. این صنایع به دلیل مصرف بالای انرژی، نیاز دارند تا به منابع پایدار و تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی روی بیاورند.
صنایع فناوری اطلاعات: فناوری اطلاعات نیز یکی از پیش‌گامان استفاده از انرژی سبز هستند. دیتاسنترها و سرورهای بزرگ که انرژی زیادی مصرف می‌کنند، به طور گسترده‌ای از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تأمین نیازهای خود استفاده می‌کنند. شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل و اپل پیشرو در این حوزه هستند و به کاهش ردپای کربنی خود متعهد شده‌اند.
صنایع فولاد و سیمان: این صنایع به‌عنوان مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی، تلاش کرده‌اند تا بخشی از نیازهای خود را از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی تأمین کنند.

برای دانلود متن دستورالعمل انرژی‌های تجدیدپذیر به لینک زیر مراجعه کنید:
متن pdf دستورالعمل انرژی‌های تجدید پذیر

خرید برق سبز

پروسه‌ی تهیه و خرید برق سبز

ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد معاملاتی
صادر شدن کد معاملاتی به واسطه سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار
اعلام شماره حساب بانک ملت
اتصال شماره حساب بانک ملت به کد بورسی
ارسال سفارش خرید برق سبز به کارگزاری بورس
ثبت سفارش و انجام معامله
اعلام مقدار برق خریداری شده توسط توانیر

انرژی مازاد برق که از منابع سبز و تجدید پذیر تولید می شود

اگر صنایعی اقدام به تولید برق خود با منابع تجدیدپذیر کند و میزان برق تولید شده بیشتر از انرژی مصرفی آن باشد، می‌تواند درخواست نماید تا از انرژی تولیدی مازاد در دوره‌های بعد، حداکثر تا یک سال، استفاده نماید یا از منافع آن بر اساس مقررات ابلاغی که توسط ساتبا اطلاع‌رسانی خواهد شد، بهره‌مند گردد.

قیمت برق سبز چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه بهای انرژی و قیمت برق سبز صنایع با مصرف بالای یک مگاوات که مشمول قانون ماده ۱۶ هستند به لینک زیر مراجعه کنید.
لینک دانلود نحوه محاسبه قیمت برق واحدهای صنعتی با مصرف بالای یک مگاوات 

شما می‌توانید با خیال راحت خرید برق سبز خود را به مهندسین خبره و متخصص مجموعه انرژی توان بسپارید. برای دریافت مشاوره اطلاعات خود را در قسمت زیر وارد کنید. کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت و شما را راهنمایی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button