سخنگوی صنعت برق از ابلاغ دستورالعمل جدید توسعه بورس انرژی توسط وزیر محترم نیرو خبر داد و گفت بر اساس این دستورالعمل تمامی مشترکین بالای یک مگاوات که قبلاً امکان خرید برق از طریق بورس برایشان فراهم نبود می توانند در سال ۱۴۰۲ برق مورد نیاز خود را بطور مستقیم از طریق بورس انرژی خریداری نمایند. وی افزود: تعداد مشترکان بالای یک مگاوات بیش از ۶۸۰۰ مشترک بوده که حدود ۱۰۹ میلیارد کیلووات ساعت و تقریباً معادل سی و سه درصد برق مصرفی کل کشور می باشد.

مدیرعامل مدیریت شبکه برق ایران تصریح کرد: این اقدام موجب معامله یک سوم از برق مصرفی کشور از طریق بورس انرژی شده و مشترکین بالای یک مگاوات، می توانند برق را بصورت سلف با نرخی کمتر از نرخ تکلیفی، براساس سهمیه تعیین شده برای خود بصورت مستقیم از نیروگاه خرید نمایند. از مزایای دیگر این رخداد افزایش و اطمینان از نقدشوندگی مبالغ فروش برق نیروگاه ها و عرضه کنندگان در بورس بوده که کمک بزرگی به کاهش مطالبات نیروگاه ها از صنعت برق خواهد کرد و باعث ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران در توسعه و احداث نیروگاه های جدید خواهد شد.از طرفی مشترکین برق نیز می توانند برنامه خرید برق را به صورت روزانه ، ماهیانه و فصلی تنظیم نمایند و در اولویت تامین برق قرار خواهند بود.
سخنگوی صنعت برق افزود: هدف اصلی صنعت برق کشور در طی برنامه هفتم افزایش سهم معاملات در بورس انرژی حداقل تا ۶۰% معاملات برق کشور بوده به طوری که نقش دولت در تصدی خرید و فروش برق به حداقل ممکن برسد و وزارت نیرو فقط نقش تنظیم گری در میان عرضه و تقاضای برق را ایفا نماید و عمده معاملات، در بورس انرژی یا در قالب معاملات دوجانبه صورت پذیرد.

دستورالعمل توسعه مبادلات برق در بورس انرژی (ویژه مشترکین بالای ۱ مگاوات)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button