با افزایش تقاضای برق به دلیل توسعه صنایع و رشد جمعیت، نیروگاه‌های دولتی به‌تنهایی قادر به پاسخگویی به این نیازها نیستند. نیروگاه های خصوصی برای کاهش فشار مالی بر دولت برای تأمین و سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌های تولید برق، افزایش بهره‌وری و جذب سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی احداث شدند. خرید برق از نیروگاه خصوصی به‌عنوان راهکاری برای رفع کمبود برق و کاهش نگرانی برای محیط زیست است.

خرید برق از نیروگاه خصوصی

نیروگاه‌های خصوصی، به واحدهای تولید برقی گفته می‌شود که توسط بخش خصوصی ایجاد و مدیریت می‌شوند. نیروگاه‌های خصوصی برای تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، بادی و تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنند که به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی کمک می‌کند. خرید برق از نیروگاه خصوصی باعث افزایش رقابت در بخش خصوصی و بهتر شدن کیفیت خدمات و کاهش هزینه‌های تولید و توزیع و نهایتاً به نفع مصرف‌کننده‌ها است.

خریداران برق از نیروگاه خصوصی

خرید برق از نیروگاه‌ خصوصی به‌طورکلی مخصوص مشترکین صنعتی و تجاری و مشترکین با مصرف بالای یک مگاوات و افرادی است که به حجم بالای برق نیاز دارند و می‌خواهند از تعرفه‌های ویژه یا شرایط متفاوت نسبت به برق دولتی بهره‌مند شوند. همچنین صنایعی که می‌خواهند هم هزینه‌ی برق مصرفی خود را کاهش دهند و هم به دنبال پایداری در تامین برق مصرفی خود هستند. البته احتمالاً در آینده مشترکین بالای سی کیلووات هم به مشتریان خرید برق از نیروگاه‌ها اضافه شوند.

خرید برق از نیروگاه خصوصی

نحوه خرید برق از نیروگاه خصوصی

خرید برق از نیروگاه‌های خصوصی از طریق فرآیندهایی رسمی و قانونی انجام می‌شود که باید مقررات بازار انرژی و توافق‌های قرارداد حتماً رعایت شود. در ادامه نحوه خرید برق از نیروگاه‌ها به‌صورت کلی توضیح داده می‌شود:

ا. بازار بورس انرژی

یکی از روش‌های رایج خرید برق از نیروگاه خرید برق از بورس انرژی است. این بازار برای مشتریان برق امکان خرید از تولیدکنندگان خصوصی برق باقیمت رقابتی را فراهم می‌کند. ابتدا باید در بورس انرژی ثبت‌نام کنید و مجوز خریدوفروش برق را دریافت کنید سپس برق موردنیاز خود را از طریق تابلو بورس انرژی خریداری کنید.

2. قرارداد دوجانبه برق

روش دیگر برای خرید برق از نیروگاه خصوصی انعقاد قرارداد دوجانبه برق است. قراردادی که با بین مشتری و شرکت خرده فروش برق تنظیم می‌شود و مشتریان برق مصرفی خود را از شرکت خرده فروشی برق تامین می‌کنند.

انواع نیروگاه‌های خصوصی

:نیروگاه‌های خصوصی می‌توانند از منابع انرژی مختلفی برای تولید برق استفاده کنند که بر این اساس به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. انواع اصلی نیروگاه‌های خصوصی عبارتند از

نیروگاه‌های CHP تولید هم‌زمان برق و حرارت

نیروگاه‌های (CHP) واحدهایی هستند که به طور هم‌زمان برق و حرارت تولید می‌کنند. این نیروگاه‌ها با بهره‌گیری از سوخت‌های فسیلی، علاوه بر تولید برق، حرارت تولید می‌کنند که می‌تواند برای مصارف صنعتی یا گرمایش ساختمان‌ها مورداستفاده قرار گیرد. واحدهایی هستند که به طور هم‌زمان برق و حرارت تولید می‌کنند. گرمای تولید شده در این فرآیند که معمولاً در سیستم‌های غیر CHP به هدر می‌رود، در سیستم‌های CHP جمع‌آوری شده و برای کاربردهای دیگری استفاده می‌شود. این حرارت می‌تواند به‌صورت بخار، آب گرم، یا هوای گرم برای گرمایش یا فرآیندهای صنعتی به کار رود.
در این نیروگاه‌ها با بهره‌برداری از حرارت تولید شده به‌جای هدردادن آن، مصرف سوخت بهینه می‌شود و از منابع انرژی به طور کارآمدتری استفاده می‌شود و باعث باززدهی بالا و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

نیروگاه‌های تجدیدپذیر

نیروگاه‌های خصوصی برق که با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برق تولید می‌کنند، به طور فزاینده‌ای در ایران و جهان توسعه یافته‌اند. این نیروگاه‌ها از منابع طبیعی و تجدیدپذیر برای تولید برق استفاده می‌کنند که تأثیرات زیست‌محیطی کمتری دارند و به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کنند. باتوجه‌به اهمیت انرژی‌های پاک و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران درحال‌توسعه هستند.
این نیروگاه‌ها شامل نیروگاه‌های خورشیدی که در مناطقی که تابش خورشید مناسب است احداث می‌شوند و با استفاده از صفحات خورشیدی انرژی خورشید را تبدیل به برق می‌کنند. نیروگاه‌های بادی که از توربین‌های بادی در مناطق بادخیز ایران مثل منجیل و سیستان و بلوچستان، برای تولید برق استفاده می‌کنند. انواع مختلف دیگری از مانند استفاده از انرژی آب و نیروگاه‌های زیست توده و… وجود دارند که از منابع طبیعی برق تولید می‌کنند.

خرید برق از نیروگاه های خصوصی

مزایای خرید برق از نیروگاه خصوصی

خرید برق از نیروگاه‌های خصوصی باعث انعطاف پذیری در حجم برق مصرفی و زمان‌بندی سازمان‌ها می‌شود و برق را بر اساس نیازهای خود تأمین می‌کنند. همچنین باعث استقلال مشتریان از شبکه برق دولتی می‌شود تا در مواقع بحران یا کمبود برق از تأمین برق مصرفی خود اطمینان خاطر داشته باشند.
خرید برق از این نیروگاه‌های تجدیدپذیر باعث بهبود بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و دسترسی به انرژی پایدار برای شرکت‌ها و صنایع است و همچنین باعث کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و حفاظت از محیط زیست هم می‌شود. استفاده از برق این نیروگاه‌ها باعث کم‌شدن مصرف سوخت‌های فسیلی و در نتیجه باعث کاهش آلودگی می‌شود.

نتیجه‌گیری

در دهه‌های اخیر که تقاضا برای برق به طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است، تأمین پایدار و اقتصادی انرژی یکی از چالش‌های اساسی برای دولت‌ها، صنایع و مصرف‌کنندگان به شمار می‌رود. یکی از راهکارهای نوین برای تامین برق و کاهش وابستگی به شبکه‌های سنتی، ایجاد نیروگاه‌های خصوصی برق و خرید برق از نیروگاه‌های خصوصی است. علاوه‌برآن باتوجه‌به رشد نیروگاه‌های تجدیدپذیر، تولید برق توسط این نیروگاه‌ها به کاهش تأثیرات زیست‌محیطی و حرکت به سمت انرژی‌های پاک و پایدار کمک می‌کند. باتوجه‌به مزایای مطرح شده یکی از انتخاب‌های عالی برای صنایع و مشترکین با مصرف برق بالای یک مگاوات است.

 

اگر جزو صنایع و مشترکینی هستید که نیاز به خرید برق از نیروگاه های خصوصی دارید و نحوه خرید و مراحل خرید را نمی‌دانید، می‌توانید خرید برق خود را به کارشناسان و مهندسین متخصص و با تجربه شرکت انرژی توان بسپارید. با پر کردن فرم زیر مهندسین شرکت با شما تماس خواهند گرفت و شما را مشاوره و راهنمایی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button