در حال حاضر کنتور‌های برق، کنتورهای هوشمند هستند که مصرف برق را در دوره‌های مختلف زمانی ثبت و گزارش می‌کنند. این قابلیت باعث می‌شود که مشترکین بر اساس زمان‌های کم باری یا اوج بار، مصرف خود را مدیریت کنند. به این کنتورها کنتور سه زمانه می‌گویند. کنتور‌های قدیمی توانایی تفکیک ساعات کم باری میان باری و اوج بار را نداشتند و فقط یک عدد را به عنوان برق مصرفی مشترک، نشان می‌دادند. مزیت تقسیم‌بندی زمان‌های مصرف برق به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که مصرف برق خود را در زمان‌های مختلف تنظیم کنند و هزینه‌های مصرف برق خود را را کاهش دهند. همچنین با انتقال مصرف برق از ساعات اوج مصرف برق به ساعات کم‌باری، می‌توان فشار روی شبکه برق را کاهش داد و از قطعی‌های احتمالی جلوگیری کرد.

ساعات کم باری میان باری و اوج بار

تقسیم بندی ساعات مصرف برق به ساعات کم باری میان باری و اوج بار، برای کمک به مشترکین و صنایع است تا هزینه‌های خود را کاهش دهند و همچنین به کاهش هزینه‌های شبکه برق و جلوگیری از قطعی برق کمک می‌کند. علاوه‌بر این در شرایط کمبود برق و شرایط کنونی، برق موردنیاز برای گردش صنعت و تولید هم تأمین می‌شود.

ساعات کم باری مصرف برق

ساعات کم باری معمولاً در نیمه‌شب تا صبح زود قرار دارد و زمانی است که مصرف برق به کمترین میزان خود می‌رسد. معمولاً این زمان‌ها در نیمه‌شب‌ها و اوایل صبح رخ می‌دهد، زیرا اکثر افراد خواب هستند و فعالیت‌های تجاری و صنعتی نیز کاهش می‌یابد. در این ساعات هزینه‌ی برق کمتر است وتوصیه می‌شود برای کاهش هزینه‌ها از وسایل پرمصرف مثل ماشین لباسشویی و ظرفشویی و جاروبرقی در این زمان‌ها استفاده کرد و سایر راهکارهای کاهش هزینه ها را رعایت کنید.

ساعات اوج مصرف برق

ساعات میان ‌باری مصرف برق

در ساعات میان باری مصرف برق، میزان مصرف برق متعادل است و هزینه‌ی برق نیز نسبتاً متوسط است. این دوره مابین اوج مصرف و کم باری قرار دارد و مصرف برق درآن نسبت به ساعات کم‌باری بیشتر است و از میزان مصرف در اوج بار هم کم‌تر است. معمولاً زمان میان باری صبح‌ها تا قبل از ظهر و عصرها بین ساعات اوج و کم‌باری است که با توجه به نیمه اول و دوم سال متفاوت است. هزینه برق در این دوره معمولاً بین هزینه‌های کم‌باری و اوج بار قرار دارد.

ساعات اوج مصرف برق

ساعات اوج بار یا پیک مصرف، این ساعات زمان‌هایی هستند که مصرف برق در بالا‌ترین حد خود قرار می‌گیرد. هزینه‌ی برق و تعرفه برق صنعتی در این ساعات بسیار بیشتر است. حدودا سه برابر! معمولاً این ساعات بین ظهر تا عصر و غروب‌ها رخ می‌دهد،در اصل زمانی است که مصرف وسایل برقی به بیشترین حد می‌رسد. البته ساعات آن با توجه به فصل‌های سال متفاوت است. در تابستان اوج مصرف برق به‌دلیل استفلده از وسایل سرمایشی و در زمستان به دلیل بیشتر شدن استفاده از لامپ‌ها برای ایجاد روشنایی است. به‌دلیل بالا بودن هزینه برق در ساعات اوج مصرف برق توصیه می‌شود تا حد ممکن از وسایل پرمصرف استفاده نشود.

جدول ساعات کم باری میان باری و اوج بار مصرف برق در بورس انرژی

این تقسیم‌بندی به ساعات کم باری میان باری و اوج بار، به فصول مختلف (تابستان و زمستان) و موقعیت جغرافیایی بستگی دارد و ممکن است شهر به شهر متفاوت باشد که توسط شرکت برق منطقه‌ای اعلام می‌شود. این جدول ساعت زمانبندی بورس انرژی است.

ساعات کم باری میان باری اوج بار بورس انرژی

علت تعریف و ایجاد ساعات کم باری میان باری و اوج بار مصرف برق

به گزارش برق نیوز، “جمال معتمدی‌زاده” به راهکاری ساده، اما اثربخش درمدیریت مصرف برق در بخش خانگی یعنی ایجاد جدول زمان بندی کم باری میان باری و اوج مصرف اشاره کرد و گفت:

هدف از پیشبرد برنامه‌های مدیریت بار و انرژی، استفاده بهینه از انرژی برق در بخش‌های مختلف است که با اولویت حفظ پایداری شبکه برق و کاهش هزینه‌های شبکه در دوران اوج بار مصرف برق اجرایی می‌شود.
معاون پاسخگویی بار دفتر مدیریت مصرف توانیر، انتقال زمان استفاده از لوازم برقی پرمصرف مانند ماشین لباسشویی و ظرفشویی، جارو برقی و … را به ساعات کم‌باری از جمله راه‌کار‌های ساده مصرف بهینه برق عنوان کرد و افزود: توجه به این مساله و تحقق آن، نقش بسزایی را در حفظ پایداری شبکه برق کشور دارد.
وی ساعات پیک روز شبکه در تابستان را از ساعت ۱۲ تا ۱۷ و پیک شب را بین ساعات ۲۱ تا۲۳ عنوان و تاکید کرد: مشترکان توجه داشته باشند بیشترین قیمت برق مربوط به ساعات اوج بار است و افزایش غیرمجاز مصرف در این ساعات با افزایش هزینه برق مصرفی همراه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button