پیشگفتار

تامین برق صنایع در گذشته و به روش سنتی از طریق ارتباط مستقیم واحد های صنعتی با دولت که تامین کننده و مالک اصلی کل زنجیره عرضه برق بود انجام می شد. اما این روزها و با تجدید ساختار برق تامین کننده ها و خرده فروش های متعددی هستند که ارتباط بین تامین کنندگان عمده برق و مصرف کنندگان انرژی را ایجاد می نمایند. این ویژگی باعث می شود که به منظور بهینه سازی مصرف و هزینه های تولید کننده، گزینه های متعددی در تامین برق خود داشته باشد.

اهمیت منابع تجدیدپذیر در تامین برق صنایع

اگر بتوان تامین انرژی جهان را به سمت استفاده از منابع تجدیدپذیر برد، میزان ریسک پایان منابع تجدیدناپذیری مانند سوخت های فسیلی در آینده بشریت کمرنگتر خواهد شد. بر همین اساس تمامی کشورهای دنیا برنامه ریزی هایی برای سوق دادن تولید و مصرف به سمت این منابع است که در کشور های توسعه یافته این امر تا حدود زیادی محقق شده است.

منابع تجدیدپذیر در بازار برق ایران

در بازار برق ایران در خصوص تامین برق صنایع با مصارف بالاتر از یک مگاوات از منابع تجدیدپذیر از طریق بورس انرژی یا عقد قرارداد دوجانبه برق و … تصویب نامه ای وجود دارد که ساز و کار و ارتباط بین بازیگران این بازار را شفاف و قانونمند می نماید. در ادامه به بررسی و ارائه این تصویب نامه می پردازیم.

تصویب نامه هیات وزیران در خصوص تامین برق صنایع بالای یک مگاوات از منابع تجدیدپذیر

واحدهای صنعتی با قدرت مصرفی بیشتر از یک مگاوات مشمول ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان ملزم شدند در یک بازه زمانی پنج ساله از یک تا پنج درصد از برق مورد نیاز خود را از طریق احداث نیروگاههای تجدیدپذیر تامین نمایند. در غیر اینصورت به همین میزان از برق مصرفی ایشان با تعرفه تجدیدپذیر محاسبه و بهای آن دریافت خواهد شد. 

هیات وزیران به پیشنهاد معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و با همکاری وزارتخانه های نیرو و صنعت، معدن و تجارت و به استناد ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب سال 1401، آیین نامه اجرایی ماده مذکور را به شرح مصوبه پیوست به تصویب رساند.

تصویب نامه هیات وزیران

مشاوره تامین برق صنایع

شما صنعتگر گرامی می توانید با پر کردن فرم زیر از مشاوره رایگان شرکت توسعه تجارت انرژی توان در زمینه تامین برق خود بهره مند شوید. کارشناسان ما در اسرع وقت بدین منظور با شما تماس حاصل می نمایند.

 

درخواست ها

"(ضروری)" indicates required fields












دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button